Vakfımızın Yapısı Hakkında Genel Bilgi |
|
|
|
Vakfın Kuruluşu |
|
1966 yılında Erdemir Mensupları Yardımlaşma Sandığı Derneği adı altında
üyelerinin yardımlaşması için bir dernek kurulmuş ve 1968 yılında Ereğli Demir
ve Çelik Fab. T.A.Ş. nin 300.000.-TL tahsis etmesiyle Medeni Kanun ve T.Ticaret Kanunu'nun 903
sayılı kanunla değiştirilen maddelerindeki hükümler uyarınca bu dernek "Ereğli
Demir ve Çelik Fabrikaları T.A.Ş. Mensupları Yardımlaşma Sandığı Vakfı " na
dönüştürülmüştür.
|
|
Ana Sayfa
|
Sayfa Başı | |
|
Resmi Senet |
|
Resmi Senet; Vakıf amaçlarını, bunların gerçekleştirilme biçimini, Vakıf
yardımlarını ve yardımlarla ilgili esasları, Vakıf ve organların yetkilerini ve
çalışma koşullarını, emekli ve üye varlıklarının hesaplanması ve benzeri
hususların belirlendiği bir nevi ana sözleşmedir.
Resmi Senet zaman içinde değişen şartlara göre yapılan değişiklikler ile
birlikte bugünkü şeklini almıştır. Ancak dinamik bir yapının gereği olarak,
Vakıf Resmi Senedinde her zaman değişiklikler yapılabilmektedir.
Vakıf Resmi Senedinde değişiklik yapılabilmesi için Vakıf Genel Kurulu’nun
delege tam sayısının yarısından fazlasının Genel Kurul’da bulunması ve Genel
Kurul’da bulunan delege sayısının 2/3’ünün olumlu oy kullanması gereklidir.
Ancak Genel Kurul tarafından kabul edilen yeni madde ilavesi, madde iptali veya
madde değişikliklerinin kesinleşebilmesi için Ereğli Asliye Hukuk Mahkemesinde
bir dava açılması, mahkemenin Vakıflar Genel Müdürlüğü’nün görüşünü alması
gerekmektedir. Herhangi bir itirazı yoksa, mahkeme değişiklikler için karar
almaktadır. Alınan karar, Vakıflar Genel Müdürlüğüne gönderilerek siciline
kaydedilmektedir. Bütün bu işlemlerden sonra Genel Kurul’da kabul edilen
maddeler kesinlik kazanmaktadır.
|
|
Ana Sayfa
|
Sayfa Başı | |
|
Vakfımızın Yönetim Yapısı |
|
Genel Kurul;
Vakıf'ın en önemli organı Genel Kurul'dur. Genel Kurul Vakıf delegelerinden
oluşur. Bunun için üç yılda bir sadece Vakıf Üyeleri arasından ve her yirmi
üyeyi temsilen bir delege seçilir. Son delege seçimi Mart 2023’de
yapılmıştır.
Erdemir Yönetim Kurulu Başkanı, Erdemir Genel Müdürü Vakıf’ın tabii
delegeleridir.
Vakıf Yönetim Kurulu;
Vakıf Yönetim Kurulu 9 Üyeden oluşur.
Yönetim Kurulu Üyeleri, Genel Kurulu oluşturan delegeler tarafından Vakıf üye ve
delegeleri arasından seçilmektedir. Yönetim Kurulu üyelerinin görev süresi 3
yıldır. Her yıl 1/3'ü yenilenmektedir.
Vakıf Yönetim Kurulu, Genel Kurul’a ve Vakıflar Genel Müdürlüğü’ne karşı
sorumludur.
Yönetim Kurulu’na seçilen her üye ilk toplantıdan sonra mal beyanında bulunmak
mecburiyetindedir.
Denetleme Kurulu;
Vakıf Denetleme Kurulu 3 kişiden oluşur.
Kurul, Genel Kurul'ca oluşturulan delegeler tarafından seçilir. Görev süresi 3
yıldır. Her yıl 1/3’ü yenilenir.
Denetleme Kurulu Üyeliğine seçilen her üye, ilk toplantıdan sonra mal beyanında
bulunmak mecburiyetindedir.
|
|
Ana Sayfa
|
Sayfa Başı | |
|
Vakıf Üyeliği |
|
Vakıfta üyelik için en önemli şartlar; Erdemir veya Vakıf personeli
olması, kadınlarda 40 erkeklerde 45 yaşını doldurmamış olması gerekmektedir.
(Erdemir Genel Müdürü ve Yönetim Kurulu Üyeleri ile Murakıplar için bu kural
geçerli değildir.)
Vakıf üyeliğini aralıksız 18(dahil) ay sürdürerek Erdemir'den ayrılanlar,
isterlerse üyeliklerini dışarıdan sürdürebilirler.
|
|
Ana Sayfa
|
Sayfa Başı | |
|
Aidatlar |
|
Üye aidatları; Devlet İstatistik Enstitüsü’nün belirlediği Toptan Eşya Fiyat
Endeksi esas alınarak her yıl başında yeniden belirlenmektedir. Yönetim Kurulu
bu esasa göre belirlenen bu miktarı %50 eksiltip yükseltebilir.
2024 yılında üye aidatları aşağıdaki gibi uygulanacaktır.
1. Basamak Primli |
3.900 TL |
1. Basamak |
2.600 TL |
2. Basamak |
1.800 TL |
3. Basamak |
1.400 TL |
4. Basamak Primli |
900 TL |
4. Basamak |
600 TL |
|
Üyeler istedikleri aidat dilimini seçebilirler. Hali hazırda Vakıf üyelerinin
çoğunluğu menfaatleri icabı en yüksek aidat dilimi üzerinden aidat ödemektedir.
İlerideki yıllarda daha alt kademeden aidat ödeyen üye ile
üst kademeden aidat ödeyen üye arasında varlık farkı oluşmaktadır. Bu
nedenle 1. kademeden üye aidatının ödenmesini tavsiye ederiz.
Dışarıdan aidat yatıran üyelerimiz için banka hesap numaraları;
Banka ve Şubesi |
IBAN No. |
AKBANK - Kdz.Ereğli |
TR850004600077888000001162 |
T.İŞ BANKASI-Merkez Kurumsal Şube-İstanbul |
TR840006400000119240011402 |
YAPI KREDİ BANKASI - Kdz.Ereğli |
TR130006701000000063990182 |
GARANTİ BANKASI - Bağlık |
TR420006200107100006299998 |
DENİZBANK - Kdz.Ereğli |
TR140013400000012517700002 |
|
|
Ana Sayfa
|
Sayfa Başı | |
|
Vakfımızın Amaç ve Yardımları |
|
Vakıf; Üye, Emekli ve ailelerine sosyal güvenlik içerikli hizmetler
amaçlamıştır. Bunlar; ölüm ve maluliyet yardımı ile emekli aylığıdır. Ayrıca
Kısmi Ödeme ve toplu ödeme yapmaktadır. Bunlarla ilgili özet açıklamalar aşağıda
yapılmıştır.
1- Vakıf üyesinin ve emeklisinin ölümü halinde varislerine ölüm yardımı ve
toplu ödeme yapmak.
a) Vakıf üyesinin ölümü halinde II. Kademe üye aidatının (90) doksan katı
ölüm yardımı yapılır. Bu günkü verilere göre 1800*90 = 162.000 TL , ve
Vakıf'taki mal varlığı üyenin Ölüm Yardım Beyannamesi'nde belirlediği kişilere
veya kanuni mirasçılarına ödenir, veya 13.6.4 maddesi hükmüne göre dul eş
isterse emekli aylığı bağlanabilir.
b) Vakıf emeklisi, ölüm yardımından faydalanmak istediğini beyan etmiş
ise, ölümü halinde II.Kademe üye aidatının (30) otuz katı ölüm yardımı yapılır.
Bu günkü verilere göre 1800 x 30= 54.000 TL ve Vakıf'taki mal varlığı Emeklinin
belirlediği kişilere veya kanuni mirasçılarına ödenir veya Duleşe varlığının
tamamını veya ilgili yıldaki IV. kademe üye aidatının 250 katından fazla (150.000
TL) varlık bırakması halinde dul eşin talebi üzerine emekli aylığı ödenir.
2- Vakıf üyesinin gerekli koşulları yerine getirmesi halinde Toplu Ödeme,
Kısmi Toplu ödeme, Emekli Aylığı veya her ikisinden de istifadesini sağlamak.
Emekli Aylığı alabilmek için; aralıksız 10 yıllık üyelik süresini doldurmak
ön koşuluyla;
- Herhangi bir sosyal güvenlik kurumundan emekli olmak,
- Kadınlarda 50, erkeklerde 55 yaşını doldurmak,
- Vakıf üyeliğini 25 yıl aralıksız sürdürmek,
Koşullarından birine sahip olmak gerekmektedir. Erdemir'den ayrılmış olan üyenin
varlığının tamamını alabilmesi için aralıksız beş yıllık üyelik süresini
tamamlaması gerekmektedir.
Amacımız ve temennimiz Emeklilerimizin aylıklarının enflasyona yenik düşmemesini
sağlamaktır. Ancak bunun için de Emeklimizin bütçelerini çok iyi yaparak, %20 -
%50 oranları arasında maaş tercih etmeleri gerekmektedir.
Vakıf Resmi Senedi değişikliği ile Emekli Aylığına Esas Varlık ve
Değerlendirmeye Esas Varlık oranlarını onluk dilimler halinde % 20- 80
arasında değişen oranlara göre belirlemiştir.
Emeklinin değerlendirmeye bırakacağı varlığın artmasının etkilerini zaman içinde
görecek ve arkadaşlarına nazaran oluşacak farkları somut olarak
anlayabilecektir.
3- Dul eşe emekli aylığı ödemek :
1999 Yılı
Genel Kurul’unda Resmi Senede eklenen 13.6.4 maddesine göre “
Aralıksız en az on tam yıl Vakıf üyesi iken ölen üye ile emekli aylığı almakta
iken vefat eden Vakıf Emeklisinin Ölüm Yardım Beyannamesinde eşine en az 4.
kademe üye aidatının 250 katı (bugünkü verilere göre 150.000 TL) pay bırakması
halinde; dul eş dilerse sadece Vakıf emeklilik aylığından yararlanabilir. Bu
takdirde; eşin payına düşen Varlık ve ölüm yardımı birleştirilerek Emekliliğe
Esas Varlık oluşturulur. Ancak 13.3.3 maddesi dikkate alınarak dul eşe kısmi
ödeme yapılabilir. Yani diğer bir deyişle Dul eşe kalan varlık 150.000 TL
üzerinde ise kısmi ödeme yapılabilir.
Toplam varlığı 4. kademe üye aidatının 250 katından az
olan emeklimiz varlığının tamamını eşine bırakması halinde, dul eş emekli
aylığından yararlanabilir. Bu nedenle varlıkları bu seviyenin altında olan veya
bu seviyelerde bulunanlara tavsiyemiz, varlığının tamamını(%100) eşine
bırakmasıdır.
4- Vakıf üyesinin maluliyeti halinde Maluliyet Yardımı ve Toplu Ödeme yapmak
veya aylık almasını sağlamak.
Maluliyet yardımından sadece üyeler, yani Erdemir’de çalışan veya üyeliğini
dışarıdan devam ettiren üyeler yararlanabilir.
a) Üyenin Daimi ve Tam Malul olması halinde ; IV.Kademe üye
aidatının 500 katı tutarındaki maluliyet yardımı yapılmaktadır. Bu yardım; 600 x
500= 300.000 TL dir. Bu yardımla birlikte birlikte üyenin Vakıf’taki malvarlığı
da ödenmektedir.
b) Kısmi Maluliyet halinde, Maluliyet derecesine göre Vakıf Resmi Senedinde ve maluliyet
raporunda belirtilen oranlarda maluliyet yardımı yapılır.
c) Veya üyenin emeklilik koşullarını sağlaması halinde dilerse (a ve b) şıkkındaki ödemeleri
Vakıf’ta bırakarak emekli aylığı alabilir.
|
|
Ana Sayfa
|
Sayfa Başı | |
|
Üye ve Emeklinin Vakıftaki Varlığı |
|
Üyelerin Vakıf’taki varlığı her yılsonunda Vakıf’ın varlığının gelişmesi
oranında artırılır. Emeklinin ise yeni oluşan varlığından almış olduğu emekli
maaşı düşülür.
Her ay bilanço-gelir tablosu düzenlenmekte ve reel gelire göre aylık katsayı
hesaplanmaktadır. Yıl içi ayrılmalarda veya emekli aylığı talep edilmesi halinde
bu katsayıya göre hesaplama yapılıp işlemler gerçekleştirilmektedir.
|
|
Ana Sayfa
|
Sayfa Başı | |
|
Vakıf İşlemleri |
|
VAKIF İŞLEMLERİ; aşağıdaki esaslar çerçevesinde yürütülmektedir.
- YASALAR VE TEBLİĞLER,
- VAKIF RESMİ SENEDİ,
- GENEL KURUL KARARLARI,
- YÖNETİM KURULU KARARLARI,
- PROSEDÜRLER - YÖNETMELİKLER,
- TALİMATLAR.
Prosedürler ve yönetmelikler Vakıf Yönetim Kurulu kararı ile yürürlüğe girer.
Değişiklikler için yine Vakıf Yönetim Kurulu kararı gereklidir.
|
|
Ana Sayfa
|
Sayfa Başı | |
|
Vakfımızın Denetimi |
|
Vakıf dörtlü denetime tabidir.
Vakıf Denetleme Kurulu Denetimi;
Vakıf Genel Kurul Delegelerin seçmiş olduğu 3 kişiden oluşan Denetim Kurulu
Resmi Senette belirtilen görev ve yetkiler çerçevesinde Vakfı Genel Kurul adına
denetlerler. Düzenledikleri denetleme kurulu raporunu Genel Kurul’a arz ederler.
Vakıflar Genel Müdürlüğü Denetimi;
T.C. Başbakanlık Vakıflar Genel Müdürlüğü Müfettişleri periyodik olarak
denetimlerini yaparlar.
Bağımsız Denetleme Kurulu Denetimi;
Resmi Senet gereği olarak her yıl bir özel denetim firması, Vakfın bir önceki
yıla ait hesaplarını muhasebe kayıtlarını dikkate alarak denetler.
Hazırladıkları rapor Vakıf olağan Genel Kurul’una sunulur ve faaliyet raporunda
sunulur.
Vakıf Genel Kurul Denetimi;
Vakıf Genel Kurul’u yukarıda sayılan grup veya kuruluşlar tarafından yapılan
denetim faaliyetlerinin irdelenmesi ve onanması dışında delegelerinin yakın
takibi ve konuların tartışılması suretiyle denetim yaptığı gibi ileride
yapılacak işlemlere ışık tutacak, yaklaşımları belirleyen bir organ
konumundadır.
|
|
Ana Sayfa
|
Sayfa Başı | |
|